Strony

piątek, 13 maja 2011

Most czy wiadukt ??

Mały wiadukt
Wiadukt stalowy w okolicy stadionu Baltic Arena

Most czy wiadukt? Jest pewna istotna różnica pomiędzy tymi dwoma pojęciami. Most to konstrukcja, która umożliwia nam przeprawę przez przeszkodę wodną np. rzekę czy morze. Natomiast wiadukt znajduje się nad różnego rodzaju przeszkodami oprócz wodnych, takimi jak: wąwóz, dolina, tory kolejowe czy droga samochodowa. Ze względu na rodzaj drogi przeprowadzonej po danej konstrukcji zarówno mosty jak i wiadukty mogą być drogowe lub kolejowe.

W danym poście zamieściłam zdjęcia wiaduktu drogowego, który jest przeprawą nad torami kolejowymi. Obiekt ten znajduje się w pobliżu stadionu Baltic Arena w Gdańsku, w ciągu ulicy Uczniowskiej w Letnicy. Wiadukt ten jest konstrukcją stalową a powstał 100 lat temu. Remontowano go jeden raz i to krótko po zakończeniu wojny. Podobno w latach 60-tych w pewnym stopniu wzmocniono jego konstrukcję. Ze względu na zły stan wiaduktu konieczny był jego remont.  

Obecnie konstrukcję podniesiono o 0,6 metra, co dostosowało jej wysokość do wysokości skrajni kolejowej (przestrzeni na poruszanie się pojazdów szynowych). Do istniejącego starego obiektu dobudowano wiadukt żelbetowy co wydłużyło obiekt o 30 metrów. Całkowita długość wiaduktu wynosi obecnie 176 metrów.


Podczas remontu wymieniono część nadgryzionych zębem czasu elementów stalowych. Wzmocniono konstrukcję podnosząc jej nośność do klasy B (dopuszczalna masa przejeżdżających pojazdów do 40 ton). Poza tym dobudowano wspornik o szerokości 2,5 metra, który ma być drogą rowerową. Stalową konstrukcję wiaduktu pomalowano na bardzo ładny czerwony kolor, który ma przypominać barwę płatków maku :)
 Poniżej zdjęcia z odwiedzin wiaduktu. 




wjazd na wiadukt 
Wjazd na wiadukt




mały wiadukt, most


ułożone zbrojenie na przejeździe:


Wiadukt widok czerwony koło stadionu


Częściowo wybetonowany przejazd:


wykratowanie wiaduktu


 Widok z wiaduktu na sąsiedni stadion Baltic Arena:


Węzeł w wykratowaniu, pręty połączone w blasze węzłowej:

wylratowanie




Nity wykonane w połączeniu. Współcześnie nie są już wykonywane, a zawód nitera już wyginął. Jednak spotykamy je w starych konstrukcjach np. jak ten 100- letni wiadukt.

węzeł, nity


Węzeł dolny:

węzeł, wykratowanie

wykratowanie

Ułożone zbrojenie i zamontowane dylatacje:

dylatacja mostowa
Dylatacja przy wjeździe na wiadukt:

dylatacja mostowa


dylatacja mostowa w wiadukcie




Dylatacja wewnętrzna:

dylatacja we wiadukcie




dylatacja zbrojenie



Deskowanie przy obrzeżach:

deskowanie przyczółków wiaduktu



Ścianka szczelna przy przyczółkach:


Elektrody spawalnicze:

elektrody spawalnicze



elektrody spawalnicze



Końcówka aparatu spawalniczego i maska spawalnicza:

spawarka, maska spawalnicza
 
Panorama wokół wiaduktu:

Widok stadionu z wiaduktu


Zamieszczone zdjęcia: All rights reserved

4 komentarze:

Piotr pisze...

Fajne zdjęcia. Jednak takie stare mosty mają coś w sobie. Detale połączeń przy pomocy nitów są ładnym detalem architektonicznych jakich teraz się już niestety nie stosuje. Szkoda :(

Unknown pisze...

hejka szania !! pisz bloga dalej !!!

ok. pytanie moje takie - a od czego to zalezy czy most (lub wiadukt) ma ustroj nosny "widoczny" a kiedy jest no taki "płaski" jak estakada - wybacz mi prosze brak fachowego slownictwa, ja jestem kompletnym laikiem lubie tylko ogladac budowy !! zobacz tu : https://www.facebook.com/Drogoweinfo/photos/a.294993927354325.1073741828.294980074022377/764043753782671/?type=3&theater taki ladny, jeszcze nie skonczony no ale ok juz lada dzien. jest mostem to wiem z tego posta. a skad ma taki piekny ustroj ?? nie wisi jakos wysoko nad tymi mokraldami (czy co to tam jest) jest przez to hmm. bardziej sprezysty ??

tq rt pisze...

link sie nie zalinkowal ladnie.


https://www.facebook.com/Drogoweinfo/photos/a.294993927354325.1073741828.294980074022377/764043753782671/?type=3&theater

Anonimowy pisze...

Cześć, jestem studentem inżynierii mostowej i trafiłem na tego bloga szukając przykładowych obiektów do pracy magisterskiej. Także dzięki wielkie, źródło podam :) A odpowiadając na pytanie... to czy ustrój nośny jest "widoczny" lub nie, to zależy tak naprawdę zastosowanego rozwiązania, rozpiętości przęsła oraz obciążenia. Zakładając stałe, jednakowe obciążenie, to im rozpiętość jest większa, tym dźwigary główne pomostu są bardziej zginane (większy moment zginający) i aby przeniosły dane obciążenie, ich przekrój musi mieć większy moment bezwładności, co przekłada się na wysokość konstrukcyjną ustroju nośnego. Przy rozpiętościach kilku do ok. 30m najczęściej stosuje się "najmniej widoczne" belki i płyty. Potem przekroje skrzynkowe, którymi można pokonać do 60-80m. W obu zakresach można zastosować dźwigary kratownicowe (jak w przykładzie). Są to układy, w których pręty są ściskane bądź rozciągane. Jeżeli sprowadzić taki dźwigar do belki to duża wysokość konstrukcyjna -> większy moment bezwładności -> większa rozpiętość, przy znacznie mniejszej masie. Jeszcze inną konstrukcją są łuki, które z założenia powinny pracować na ściskanie, dlatego powinny mieć odpowiednią krzywiznę i wznosić się wysoko nad podwieszony do nich pomost. Można się spotkać z przypadkiem "jazdy górą", gdzie pomost jest oparty na łuku. Zasada jest ta sama. Łuki pozwalają na rozpiętości nawet do 500m, najczęściej stosowane są do 200m. Najbardziej wyniosłymi są obiekty podwieszone, w których pylon musi mieć odpowiednią wysokość i może mieć nawet 300m. Obczaj most w Rosji. Takimi konstrukcjami można pokonać nawet ponad kilometr. Oczywiście, różne konstrukcje można zastosować do różnych obiektów, często spotykane są małe kładki dla pieszych o konstrukcji łukowej, bądź podwieszonej. W takich przypadkach gra rolę budżet i wrażliwość estetyczna projektanta:d Całkowita wysokość jak i przekroje poprzeczne elementów konstrukcyjnych też są dużo mniejsze niż największych kolosów. Mam nadzieję że odpowiedziałem na pytanie :] można zastosować różne konstrukcje, najważniejsze to jaka jest przeszkoda do pokonania i co się chce osiągnąć danym rozwiązaniem...

Prześlij komentarz

 
Powered by Blogger