Wiadukt stalowy w okolicy stadionu Baltic Arena |
Most czy wiadukt? Jest pewna istotna różnica pomiędzy tymi dwoma pojęciami. Most to konstrukcja, która umożliwia nam przeprawę przez przeszkodę wodną np. rzekę czy morze. Natomiast wiadukt znajduje się nad różnego rodzaju przeszkodami oprócz wodnych, takimi jak: wąwóz, dolina, tory kolejowe czy droga samochodowa. Ze względu na rodzaj drogi przeprowadzonej po danej konstrukcji zarówno mosty jak i wiadukty mogą być drogowe lub kolejowe.
W danym poście zamieściłam zdjęcia wiaduktu drogowego, który jest przeprawą nad torami kolejowymi. Obiekt ten znajduje się w pobliżu stadionu Baltic Arena w Gdańsku, w ciągu ulicy Uczniowskiej w Letnicy. Wiadukt ten jest konstrukcją stalową a powstał 100 lat temu. Remontowano go jeden raz i to krótko po zakończeniu wojny. Podobno w latach 60-tych w pewnym stopniu wzmocniono jego konstrukcję. Ze względu na zły stan wiaduktu konieczny był jego remont.
Obecnie konstrukcję podniesiono o 0,6 metra, co dostosowało jej wysokość do wysokości skrajni kolejowej (przestrzeni na poruszanie się pojazdów szynowych). Do istniejącego starego obiektu dobudowano wiadukt żelbetowy co wydłużyło obiekt o 30 metrów. Całkowita długość wiaduktu wynosi obecnie 176 metrów.
Podczas remontu wymieniono część nadgryzionych zębem czasu elementów stalowych. Wzmocniono konstrukcję podnosząc jej nośność do klasy B (dopuszczalna masa przejeżdżających pojazdów do 40 ton). Poza tym dobudowano wspornik o szerokości 2,5 metra, który ma być drogą rowerową. Stalową konstrukcję wiaduktu pomalowano na bardzo ładny czerwony kolor, który ma przypominać barwę płatków maku :)
Poniżej zdjęcia z odwiedzin wiaduktu.
Wjazd na wiadukt |
ułożone zbrojenie na przejeździe:
Częściowo wybetonowany przejazd:
Widok z wiaduktu na sąsiedni stadion Baltic Arena:
Węzeł w wykratowaniu, pręty połączone w blasze węzłowej:
Nity wykonane w połączeniu. Współcześnie nie są już wykonywane, a zawód nitera już wyginął. Jednak spotykamy je w starych konstrukcjach np. jak ten 100- letni wiadukt.
Węzeł dolny:
Ułożone zbrojenie i zamontowane dylatacje:
8 komentarze:
Fajne zdjęcia. Jednak takie stare mosty mają coś w sobie. Detale połączeń przy pomocy nitów są ładnym detalem architektonicznych jakich teraz się już niestety nie stosuje. Szkoda :(
hejka szania !! pisz bloga dalej !!!
ok. pytanie moje takie - a od czego to zalezy czy most (lub wiadukt) ma ustroj nosny "widoczny" a kiedy jest no taki "płaski" jak estakada - wybacz mi prosze brak fachowego slownictwa, ja jestem kompletnym laikiem lubie tylko ogladac budowy !! zobacz tu : https://www.facebook.com/Drogoweinfo/photos/a.294993927354325.1073741828.294980074022377/764043753782671/?type=3&theater taki ladny, jeszcze nie skonczony no ale ok juz lada dzien. jest mostem to wiem z tego posta. a skad ma taki piekny ustroj ?? nie wisi jakos wysoko nad tymi mokraldami (czy co to tam jest) jest przez to hmm. bardziej sprezysty ??
link sie nie zalinkowal ladnie.
https://www.facebook.com/Drogoweinfo/photos/a.294993927354325.1073741828.294980074022377/764043753782671/?type=3&theater
Cześć, jestem studentem inżynierii mostowej i trafiłem na tego bloga szukając przykładowych obiektów do pracy magisterskiej. Także dzięki wielkie, źródło podam :) A odpowiadając na pytanie... to czy ustrój nośny jest "widoczny" lub nie, to zależy tak naprawdę zastosowanego rozwiązania, rozpiętości przęsła oraz obciążenia. Zakładając stałe, jednakowe obciążenie, to im rozpiętość jest większa, tym dźwigary główne pomostu są bardziej zginane (większy moment zginający) i aby przeniosły dane obciążenie, ich przekrój musi mieć większy moment bezwładności, co przekłada się na wysokość konstrukcyjną ustroju nośnego. Przy rozpiętościach kilku do ok. 30m najczęściej stosuje się "najmniej widoczne" belki i płyty. Potem przekroje skrzynkowe, którymi można pokonać do 60-80m. W obu zakresach można zastosować dźwigary kratownicowe (jak w przykładzie). Są to układy, w których pręty są ściskane bądź rozciągane. Jeżeli sprowadzić taki dźwigar do belki to duża wysokość konstrukcyjna -> większy moment bezwładności -> większa rozpiętość, przy znacznie mniejszej masie. Jeszcze inną konstrukcją są łuki, które z założenia powinny pracować na ściskanie, dlatego powinny mieć odpowiednią krzywiznę i wznosić się wysoko nad podwieszony do nich pomost. Można się spotkać z przypadkiem "jazdy górą", gdzie pomost jest oparty na łuku. Zasada jest ta sama. Łuki pozwalają na rozpiętości nawet do 500m, najczęściej stosowane są do 200m. Najbardziej wyniosłymi są obiekty podwieszone, w których pylon musi mieć odpowiednią wysokość i może mieć nawet 300m. Obczaj most w Rosji. Takimi konstrukcjami można pokonać nawet ponad kilometr. Oczywiście, różne konstrukcje można zastosować do różnych obiektów, często spotykane są małe kładki dla pieszych o konstrukcji łukowej, bądź podwieszonej. W takich przypadkach gra rolę budżet i wrażliwość estetyczna projektanta:d Całkowita wysokość jak i przekroje poprzeczne elementów konstrukcyjnych też są dużo mniejsze niż największych kolosów. Mam nadzieję że odpowiedziałem na pytanie :] można zastosować różne konstrukcje, najważniejsze to jaka jest przeszkoda do pokonania i co się chce osiągnąć danym rozwiązaniem...
Zdjęcia robią niesamowite wrażenie. Zarówno wiadukty, jak i mosty wpisane są w krajobraz Polski, często stanowiąc ciekawy element architektoniczny.
Bardzo dobrze opisane artykuł. Jezeli chodzi o tematykę konstrukcji stalowych, to polecam Wam https://www.metaltech.pl/konstrukcje-stalowe/ . Na stronie znajdziecie wszelkie istotne informacje.
Robią wrażenie takie konstrukcje co nie :) Jeżeli chodzi o ich stawianie to badanie naprężeń z pewnością się przyda. Wszystko musi być tak zrobione, by wytrzymało jak najdłużej.
Jeśli szukacie solidnej firmy od elementów ze stali to ten producent konstrukcji stalowych jest godny polecenia. Posiadają własną halę produkcyjną, zapewniają kompleksowe usługi jeśli mowa o projektowaniu jak i realizacji. Posiadają doświadczony zespół, odpowiednie oprogramowanie i sprzęt. Warto z nimi podjąć współpracę.
Prześlij komentarz